Wyzwania związane z franczyzą

Rzetelne zgłębienie tematu franczyzy pozwala przekonać się, czy rzeczywiście jest to najlepszy w danej sytuacji sposób prowadzenia działalności. W ciągu ostatnich dwóch dekad, na polskim rynku liczba lokali franczyzowych zdecydowanie się powiększyła.

Swoje oddziały mają w kraju zarówno marki rodzime, jak i te zagraniczne. Tak duża popularność przekłada się na umacnianie wizerunku franczyzy jako modelu gwarantującego sukces biznesowy. Jednak przed podpisaniem umowy z franczyzodawcą potencjalny przedsiębiorca powinien gruntownie poznać zasady przyszłej współpracy. A te poza zaletami obejmują także liczne obowiązki.

Opłata początkowa i część zysków

Tyle prawdopodobnie trzeba będzie zapłacić za możliwość stania się franczyzobiorcą. Wysokość opłaty początkowej, jak również konkretny udział w późniejszych zyskach, zależy od standardów danej sieci. Liczby pod tym względem mogą się różnić. Nie ulega jednak wątpliwości, że w zamian za wsparcie trzeba będzie ponieść określone wydatki. Zdaniem specjalistów taki wymóg nie powinien jednak przekreślać franczyzy w oczach potencjalnych przedsiębiorców.

Franczyza w Polsce – portal o biznesie franczyzowym. Wiadomości, artykuły, baza sieci

Owszem, trudności z osiągnięciem satysfakcjonujących przychodów zdarzają się zwłaszcza na początku. Niemniej jednak w większości przypadków sytuacja dosyć szybko się stabilizuje. A co za idzie, nawet po zapłaceniu części należnej sieci i tak zostaje się z realnym zyskiem. Ryzyko problemów jest tu tym mniejsze, im dokładniejsze analizy zostaną przeprowadzone przed otwarciem działalności. Sprawdzenie popytu i podaży w danym miejscu bierze na siebie sieć franczyzowa. To w jej interesie leży bowiem upewnienie się co do rentowności inwestycji.

Franczyza to współpraca na poziomie szczegółów

Nie ma co ukrywać, w porównaniu z tradycyjnymi przedsiębiorcami franczyzobiorcy mają znacznie mniejszą samodzielność działania. Dotyczy to nie tylko spraw kluczowych, jak wprowadzanie innowacji, ale też szczegółów związanych na przykład z asortymentem czy ubiorem pracowników. Dla wielu osób zaakceptowanie takiego stanu rzeczy, a przynajmniej oswojenie się z nim, to nie lada wyzwanie. Warto jednak podejść do tej kwestii z odpowiednim dystansem. Owszem, brak możliwości wprowadzania każdego swojego pomysłu w życie może być irytujący.

Jednocześnie jednak wielu przedsiębiorców właśnie na nietrafionych konceptach traci najwięcej pieniędzy. To co im wydaje się strzałem w dziesiątkę może okazać się zupełną klapą. Duża marka nie wprowadza innowacji bez wcześniejszych badań i oceny rynku. Ryzyko nieudanej inwestycji jest zatem mniejsze. Każdy przedsiębiorca można też porozmawiać z przedstawicielem sieci o swoich pomysłach. Niektóre udaje się wprowadzić w życie, na czym korzysta franchising. A jeżeli zostaną odrzucone to bez poniesionych strat człowiek poznaje słabe strony swojej wizji.

Wyzwania związane z zaangażowaniem we franczyzę są spore. Jednak jak pokazuje wciąż rozbudowywana baza sieci franczyzowych, korzyści dominują tutaj nad ewentualnymi wadami. W końcu franczyza została tak zaprojektowana, aby mogła spełniać oczekiwania obu stron.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *